Toho, kdo mi v posledních dnech psal skrz vzkazník v menu, prosím, aby mě kontaktoval na e-mail: blogerkasiwa@seznam.cz. Vzkaz bohužel neobsahoval žádné kontaktní údaje. Děkuji.

Povídka vs. novela vs. román

12. dubna 2011 v 14:56 | Siwa
Do této rubriky - Literární útvary - jsem už dlouho nepřispěla. Nějak se mi nechce protentokrát pokračovat s abecedním seznamem útvarů se stručnou charakteristikou a nějakou tou ukázkou. Chtěla bych se zmínit (a jak se znám, tak se rozpovídám) o rozdílech povídky, novely a románu, protože podle soukromého výzkumu jsem zjistila, že… ale to v článku.


Tak nejdůležitější (ale relativní) rozdíl, který tyto tři útvary rozlišuje, je DÉLKA. Povídka může být dlouhá stránku, dvě, pět… román třeba až 700 stránek… a novela je něco mezi tím (laicky řečeno, jinak to neumím :D)

Z jedněch anglických stránek jsem si přečetla, že se to dělí podle počtu slov:
Povídka - pod 1 000
Novela - 1 000 až 20 000
Román - nad 20 000

Možné to je, ale záleží samozřejmě i na spoustě ostatních věcí. Každý tento útvar se totiž rozlišuje ještě podle své stavby děje, množství postav atd.

Povídka

- krátký rozsah
- málo postav
- hlavní hrdina se nevyvíjí
- rychlý spád akcí

Poznámky: Obdivuji autory dobrých povídek s dějem a pointou. Sama nejsem schopna něco takového vypotit. Dlouhé trasy, kdy můžu všechno pořádně "okecat", nemusím nijak přemýšlet nad pointou, protože mě čeká až na konci knihy (ne, to bylo přehnané :D - musím myslet na pointu, samozřejmě) mám ráda. Prý je povídka nejjednodušší útvar, ale já si myslím něco jiného. Podle mě je úžasné, že někdo vystihne tolik věcí i s pointou v několika stránkách. Já to prostě neumím, podařilo se mi to jen jednou (pokud nepočítám bláboly bez pointy), a to ani nevím jak.

Novela

- "střední rozsah"
- málo postav
- děj je méně složitější, než román
- víceméně přímočaré povídání směřující k pointě, bez dalších vedlejších dějových linií

Poznámky: Mezi novely je prý zařazena i Babička od Boženy Němcové. Když nad tím tak přemýšlím (Au!), tak to tak nejspíš bude. Sice jsem ji nečetla celou, ale… budu věřit internetu. :D Za soubor novel se dřív považoval i Dekameron, ale teď je to prý soubor 10x10 povídek.
Docela mě zarazilo, že když jsem se pár lidí zeptala, jestli vědí, jak definovat novelu, valili na mě oči a ptali se, co to je.

Román

- dlouhý útvar
- vícero postav
- hlavní hrdina (i jiné postavy) se vyvíjí
- děj je propracovaný, složitý, různě rozvětvený s dalšími dějovými liniemi

Poznámky: Setkala jsem se s tím, že si většina lidí pod pojmem "román" představí ty romantické slaďárny pro ženy (a dívky). Ne, sice se to dá považovat za část slova "romantismus", "romantika", ale nemá to s tím nic společného (pokud ovšem autor nenapíše romantický román - to je pak něco jiného). Román jako takový je prostě tlustá kniha s (pro někoho velmi složitými a nepochopitelnými) dějovými zvraty a vůbec propracovaným dějem. Já osobně miluju tlusté knížky a právě se snažím jednu takovou napsat… (teď už teda jen přepisuju jednou napsané, aby to mělo nějakou fazónu :D) Někde jsem četla, že není doporučeno, aby nováček v psaní začal rovnou románem… ale co když nic jiného neumí? (pokud nepočítám slohovky a jiné nucené výtvory) Je to na dlouho, ale zabaví to, během psaní se zlepšujete, vidíte to na prvních kapitolách, a pokud máte trochu talentu, píle a chuti, tak výsledek rozhodně stojí za to. Zkuste si pak román ukončit prvním dílem. Chtěla jsem, ale neumím si představit, že bych se svých postav zbavila a psala o jiných, takže se mi vyrýsoval nápad na druhý díl :D

Poslední dobou se řady začínajících autorů pořádně rozrostly… nebo se mi to jenom zdá? Není to tím, že se o to už přes rok taky zajímám a začínám si všímat i ostatních? Podle mě je toho víc a víc a všichni chtějí psát román… a velká část o upírech (že by za to mohla autorka Stmívání???).
Co si o tom myslíte? Podle mě většina z nich dlouho nevydrží. Musí je to opravdu bavit, nesmějí jen chtít napodobit jiného spisovatele. Inspirovat se, to klidně, ale ne kopírovat!

A při této příležitosti musím poukázat na jistého Reného Nekudu a jeho stránky. Kdo chce psát nebo se o to prostě zajímá, nechť jeho stránky navštíví. Zaručuji, že si počtete. A kdo plánuje napsat knihu, doporučuji i e-mailový Kurz: Jak napsat knihu (kurz je zcela zdarma!).

Pěkný zbytek dne, spoustu nápadů, silnou vůli a pevné nervy při psaní…

"Originální autor není ten, který napodobuje někoho jiného, nýbrž ten, jehož styl se nedá napodobit." - Francois René de Chateaubriand

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 agrenej agrenej | E-mail | Web | 12. dubna 2011 v 15:57 | Reagovat

No, povídku zvládnu, na novelu bych si možná troufl, ale román bych nedal ani kdybych chtěl. :-D
Naštěstí patřím k těm, kteří berou román jako hodně tlustou knihu a ne dle obsahu. :-D

2 Rudolf z Falknova Rudolf z Falknova | Web | 12. dubna 2011 v 18:23 | Reagovat

Povídka, Novela nebo Román? Tak podle mého názoru jde vždy o PŘÍBĚH. Už sem četl povídku která měla téměř 80 stránek. Napsat povídku vůbec není nic jednoduchýho věř mi. Napsat sbírku povídek je něco téměř nemyslitelného. Souhlasím s tebou je jednodušší napsat román (Novelu) než povídku tam maš prostor a rozlet(dá se spousta věcí ošidit), povídka se "ošidit" moc nedá. Zase je fakt, že povídka není časově tolik náročná.

3 KadetJaina KadetJaina | Web | 12. dubna 2011 v 18:27 | Reagovat

Povídky docela dávám, ale někdy jsou ubohým. Většinou podla nápadu a nálady, když to chci mít rychle z krku, je to sra... blbost :D.
Kdysi dávno jsem taky pod románem viděla slaďárnu... Ale prozřela jsem!
Díky za ty odkazy, určo tam mrknu. Sice si dělám vždycky všechno podle svýho, ale dobrá rada nauškodí a třeba mi to pomůže srovnat se trochu s postavama :D

4 Siwa Siwa | Web | 12. dubna 2011 v 18:28 | Reagovat

[2]: Však já vím, že to není nic jednoduchého :-D. Zkoušela jsem to milionkrát a nedokážu příběh ukončit po několika stránkách. Prostě z každé plánované povídky jsem měla pak spoustu dalších nápadů a kdybych se včas nezastavila, psala bych už román. Nechávám si ale ty nápady na dobu, až dopíšu to, co mám rozpracováno, abych se k tomu mohla vrátit. I z Temného Anděla mi málem vznikla celá knížka :-D

5 KadetJaina KadetJaina | Web | 12. dubna 2011 v 18:31 | Reagovat

Mimochodem, ten první odkaz nefunguje (rada: Od překopávky blogu se musí vkládat plnohodnotný odkaz i s HTTP:// už jsem se s tim setkala, háže tě to jinak ne neexistující stránku.)

6 Siwa Siwa | Web | 12. dubna 2011 v 18:33 | Reagovat

[5]: Jo, díky. Tak to teď budu muset předělat všechny odkazy??? Nééé :-(

7 KadetJaina KadetJaina | Web | 12. dubna 2011 v 18:34 | Reagovat

[6]: Nevim jak je to s těma starýma, to jsem nekontrolovala, ty by snad měli fungovat, ale ty nový ne-e... Demence toto co? :D

8 Siwa Siwa | Web | 12. dubna 2011 v 18:36 | Reagovat

[7]: Hm, ono to má ještě nějaké mouchy, ale snad se to časem spraví... :-)

9 C.ind.ere.lla C.ind.ere.lla | Web | 12. dubna 2011 v 19:23 | Reagovat

Babička je vlastně povídka de facto rámcová skladba (podobně jako Dekameron), kde rámec tvoří postava babičky a vedlejší dějové linie třeba Viktorka. Novela se nejčastěji definuje podobně jako arabeska, tedy příběh ústící v nečekanou pointu. Většinou v sobě nese nádech tajemna a využívá symboly. Typickým příkladem novely je Krysař.
Jinak, na románu bývá nejznatelnější vývoj psaní. Pokud se jako do prvotiny pustíš právě do románu, většinou ti chybí spousta zkušeností s tím co kdy napsat. Tím pádem jsou určité pasáže příliš stručné a jiné naopak přehnaně "okecané". Navíc, čím déle píšeš, tím se tvůj styl vyvíjí a mění a když se ti povede román dopsat, většinou zjistíš, že začátek je psán úplně jiným stylem než konec atd. Mám s tím osobní zkušenosti.
Povídka je svým způsobem vážně těžší, protože musíš všechno vysvětlit a vyřešit na relativně malém prostoru. Mistři povídek jsou takoví, kteří svým příběhem řeknou všechno a přitom nic.
A ještě si neodpustím drobnost na obranu zamilovaných románů. Na červenou knihovnu nedám dopustit, ať už jde o psaní nebo čtení. Pochopitelně, nejde to pořád, ale je to úžasná relaxace. A aspoň pro mě je to i psací uvolnění. Když píšu červenou knihovnu, nemusím o věcech nijak zvlášť přemýšlet. Děj má jednoduchý náčrt, logickou následnost a co si budeme nalhávat, každá holka jednoduše miluje romantiku. Můj první dokončený román je červená knihovna :D.
P.S.: Na stránky Reného Nekudy jsem narazila víceméně náhodou a souhlasím, že je na nich spousta zajímavostí a dobrých rad.

10 Borůvková Borůvková | Web | 13. dubna 2011 v 16:11 | Reagovat

Já bych dala "příběh". Nezabij mě..;)
Podle mě nezáleží na délce, spíš na ději, ale jestli je tam 5, nebo 20 postav už nějak neřešim..;)

11 Siwa Siwa | Web | 13. dubna 2011 v 17:04 | Reagovat

[10]: ? Nějak jsem nepochopila první větu (druhou už jo :-D).
Samozřejmě, že záleží na ději, ale když už člověk napíše knihu, tak ta se musí někam zařadit, kromě žánru. A nějací lidé, kteří se tomu věnují (ono v téhle době i ti, co o tom ví houby), pak rozhodnou, jestli to je román, novela, atd. A pak je autorovo dílo zařazeno do nějaké databáze. Třeba moje nejčastější heslo do vyhledávače v databázi knihovny je: fantasy román. Mám ráda složité příběhy. :-D
A jak už jsem řekla, jde o řazení. Je pak snazší hledat.

12 poetiza poetiza | Web | 14. dubna 2011 v 12:25 | Reagovat

Román je taková psaná symfonie.

13 Amia Amia | Web | 22. dubna 2011 v 17:21 | Reagovat

(Hej, mně se nedal komentář! Grrr :-D  )

Nevím nevím, já taky radši povídku. Román má zas velké nebezpečí v tom, aby nevklouzl do nudy a patosu, kdy je psán jen aby byl psán :-)

14 Amia Amia | Web | 13. května 2011 v 23:58 | Reagovat

Ha, vím další rozdíl mezi novelou a povídkou. Novela má psychologizaci postav, kdežto v povídce se postavy nevyvíjí a jde o popis jedné situace
8-)

15 Siwa Siwa | Web | 14. května 2011 v 0:02 | Reagovat

[14]: tady taky někdo ponocuje ;D...

16 hfv hfv | 26. listopadu 2011 v 11:06 | Reagovat

:-D  8-O  8-)  :-?  :-x  :-P  :-|

17 Siwa Siwa | Web | 26. listopadu 2011 v 11:49 | Reagovat

[16]: Zkoušíš smajlíky...?

18 eronidrian eronidrian | 16. července 2015 v 9:09 | Reagovat

Nesouhlasim s tim rozsahem na slova. 1000 slov na povidku je podle me kravina- pisi povidky o 7000 slov. Jinak ted asi tvorim krizence mezi novelou a romanem a nevim jak ten utvar nazvat. Roman junior? Kapesni roman? Romanek? :D :p

19 Luďka Luďka | E-mail | Web | 20. května 2016 v 15:12 | Reagovat

Povídky a příběhy jsou nej literární žánry, já je zbožňuji. Každý den si čtu nové a nové, ale hlavně ty ze života http://www.povidkypribehy.cz/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama